Fakulta managementuUniverzita Komenského v Bratislave

KEGA 042UK-4/2017

Projekt KEGA 042UK-4/2017

Spoluriešiteľka - doc. Mgr. Emília Charfaoui, CSc.
Názov projektu: Lingvistický opis, didaktizácia a integrácia problematiky kolokácií ako relevantnej súčasti slovnej zásoby do učebných plánov a učebných materiálov pre vysokoškolské štúdium

Linguistic description, didactics and integration of collocations as the relevant part of the vocabulary in the curricula and teaching materials for higher education

Anotácia projektu
Dokument Rady Európy Spoločný európsky referenčný rámec pre jazykové znalosti (SERR) (Common European Framework of Reference for Languages – CEFR) z roku 2001 poskytuje metódu pre overovanie jazykových poznatkov na úrovni A1 – C2 ako východisko pri zostavovaní systémov hodnotení jazykových vedomostí a zručností, čím sa vytvorili parametre hodnotenia úrovne jazykových zručností. Existujúce lexikálne minimá ako základné štandardy pri posudzovaní jazykovej kompetencie a znalosti cudzieho jazyka podľa SERR však nereflektujú adekvátne základné lingvistické, didaktické a psychologické požiadavky na opis lexiky a sprostredkovanie slovnej zásoby z pohľadu uzuálnej, typickej a ustálenej kombinatoriky lexikálnych jednotiek. Didaktika cudzieho jazyka doteraz ešte nedokázala reflektovať výsledky aktuálnych lingvistických a psycholingvistických výskumov kombinatoriky jazykových prvkov na všetkých rovinách jazykového systému, hoci ide o ťažiskové a zásadné teoretické poznatky, opierajúce sa o empirický výskum veľkých objemov dát zhromaždených v lingvistických korpusoch, ktoré sú overované pomocou nových technológií a exaktných experimentálnych metód.